Dag 12 - Boottocht Lake Powell en Monument Valley

1 oktober 2011 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Lake Powell met bootjesGisteren hebben we een boottocht geboekt over Lake Powell en de Colorado rivier door Antelope Canyon.  We moeten om 10.00u bij het hotel zijn, dus we ontbijten op ons gemakje, koppelen alles af en rijden naar het hotel. Om 10.15u kunnen we aan boord bij een van vele boten die op Lake Powell liggen.

Sam en Vera met koptelefoonWaterstandOp de boot krijgen we een koptelefoon waarin je uitleg krijgt over wat je zoal ziet op de tour. Dan vertrekken we, eerst over Lake Powell. De waterstand is momenteel erg laag en dat is te zien aan de wanden in het meer! Als in de lente de sneeuw van de Grand Canyon smelt, stroomt dat over de Coloradorivier naar Lake Powell.

Lake Powell tijdens boottochtGlen Canyon damTijdens de tocht varen we ook nog langs de Glen Canyon dam. Op verschillende forums wordt deze dam als mooier en makkelijker toegankelijker aangeraden dan de Hooverdam. Wij vinden hem echter een stuk minder indrukwekkend.  We varen nog verder over het meer en gaan dan de smalle watergangen van Antelope Canyon in. De dam zorgt voor een kunstmatige waterhuishouding en voor het opwekken van electriciteit; feitelijk is het water in Lake Powell een soort reservoir voor alle omringende steden. In geval van ernstige droogt, kan het meer tot wel 10 jaar water leveren.

Watergangen Antelope Canyon 1Watergangen Antelope Canyon 3Al gauw worden de wanden steiler en de watergangen smaller! Op een gegeven moment worden we ingehaald door een klein bootje, maar ook die kan nog maar een klein stukje verder waren, dan komen de wanden te dicht naar elkaar toe. De boot keert om (wat een ongelooflijke stuurmanskunst vereist; respect!) en vaart weer door de smalle watergangen, de Amerikaanse vlag trots wapperend in de wind ;-)

Vlag in de wind

WaterskieënTube achter bootOp het meer wordt veel aan watersport gedaan. Je kunt er gewoon een bootje huren en varen, maar ook waterskieën wordt er veel gedaan. Iets anders is op een grote band (tube) achter een boot voortgetrokken worden over het water. De band danst op en neer op water. Volgens ons best spannend! Het meer is ontzettend populair voor veel Amerikanen en dat is wel te zien als je over de enorme parkeerplaatsen in de omgeving loopt. De ene boottrailer is nog groter en heeft nog meer wielen (tot wel 4 assen gezien!) dan de ander.

Weer aan walVera bij autoDe tocht duurt anderhalf uur en het is stikheet! Lichtelijk verbrand (jaja, we hebben ons ingesmeerd) stappen we weer aan wal en lopen we terug naar de RV. Op de parkeerplaats komen we weer van alles tegen, maar één auto is zo extreem hoog dat we die wel even op de foto wilden nemen. Om te laten zien hoe hoog hij wel niet was, gaat Vera ernaast staan. En nee, Mike, we gaan jouw auto niet zo ophogen! ;-)  EDIT: Ja, Vera, we gaan mijn auto wèl zo ophogen! ;-)

Over de Glen Canyon damColoradorivier onder Glen Canyon damOnderweg naar Monument Valley rijden we ook over de Glen Canyon dam die we al eerder vanaf het water hadden gezien. Zeker indrukwekkend om te zien, maar lang niet zo imposant als de Hooverdam; om nog maar te zwijgen over de paranoide beveiliging rondom de Hooverdam. Onder de dam zien we de Coloradorivier stromen.

Ook Monument Valley is weer te mooi om in woorden te beschrijven. We maken heel veel foto’s, maar hieronder een paar die er uitschieten.

Monument Valley 1

Monument Valley 2

Monument Valley 3Monument Valley 4

Gouldings lodge campgroundNa een mooie rit komen we aan bij onze campground: Gouldings Lodge. Dit is een soort community midden in de woestijn die Monument Valley is. Er staat een health center, een kerk, een supermarkt, een hotel en dan onze campground. We hebben weer een schitterend plekje om te staan. Ondanks dat het een mooie plaats is om te staan (letterlijk tussen twee grote rotsen); krijg je toch een raar gevoel van deze omgeving. Mischien wel een beetje creepy. Dat de Navajo-indianen ook niet echt vriendelijk zijn, helpt ook niet mee.

BBQIn het supermarktje hebben we houtskool gekocht en we besluiten te gaan BBQ-en. Het wordt hier echter al razendsnel donker, dus om half zeven ’s avonds zitten we in het pikkedonker aan de BBQ ;-) Na het eten drinken we nog lekker koffie buiten en dan gaan we op tijd naar bed, want morgen willen we vroeg vertrekken naar de Grand Canyon!

1. lidy:
    4 oktober 2011
    Dion en ik kijken onze ogen uit ,wat is het toch geweldig allemaal
    Je boft samm, dat je dit al mee mag maken op jw leeftijd...
    zijn er een paar jaloers hoor hahahha kusssss

En na drie dagen strand bij ons wordt het nu brrrr weer